Я, роботодавець, ринок праці. Як взаємодіє цей трикутник
Ринок праці – абстрактне поняття. Під ним розуміють простір, у якому взаємодіють продавці і покупці послуг праці. Товаром на цьому ринку є професійні знання, вміння і навички, а покупцями – підприємства, бізнеси.
Як взаємодіють роботодавці і шукачі роботи?
Кожна посада на підприємстві передбачає певні функціональні обов'язки. В оголошеннях про пошук фахівців (вакансіях) роботодавці стисло описують такі обов'язки, також вказують вимоги до досвіду та кваліфікації претендентів.
Людина, яка шукає роботу, пропонує свої послуги роботодавцю шляхом подачі резюме – документа, в якому зазначається інформація про освіту, досвід роботи, професійні успіхи та особисті риси.
Центри зайнятості, портали та агентства з працевлаштування виконують роль посередників між шукачами роботи та роботодавцями.
Існують різні методи пошуку роботи:
- прямі звернення до компаній, наприклад, через надсилання резюме на вказану на сайті електронну пошту;
- відвідування різноманітних заходів як-от "Дні кар'єри" чи "Ярмарки вакансій". Цей метод, зокрема, дозволить започаткувати особисті знайомства з роботодавцями (працівниками HR-відділів);
- розміщення резюме на сайтах пошуку роботи;
- звернення до центрів зайнятості;
- відгуки на пропозиції роботи, розміщені в медіа та ін.
Після вивчення резюме роботодавець може запропонувати стажування або випробувальний період, щоб переконатися у навичках кандидата.
Чого потребує ринок праці?
Вивчення ринку праці має географічні рамки. Розрізняють регіональний, національний та світовий (глобальний) ринок праці.
Кожен з цих ринків має свої запити, наприклад, щодо затребуваних навичок. Їх можна поділити на тверді та м’які. Під твердими навичками розуміють здатність працювати з професійним обладнанням, виконувати операції, характерні для конкретної професії. Отже тверді навички – це чіткі вміння, які можна виміряти через вправу або тестування.
М'які навички є об'ємним поняттям. Під ним розуміють стресостійкість, вміння планувати, вирішувати задачі і продукувати ідеї, ефективно комунікувати з іншими, самостійно навчатися тощо. Заоцінкамиекспертів у 30% випадків люди отримують роботу маючи лише м'які навички. Разом з цим, причиною 70% звільнень роботодавці називають відсутність соціальних компетенцій. Як бачимо, м'які навички є критично важливими для успішної професійної реалізації, збереження конкурентності.
Вже зараз можна виокремити низку компетентностей, що є затребуваними серед роботодавців глобального ринку праці, а значить підвищують шанси на успіх потенційного працівника.
1.Цифрові навички. Технології захопили найконсервативніші сфери життя. Тож людина має швидко опановувати нові інструменти, бути відкритою до роботи з технікою, яка працює через програмне управління.
2.Підприємливість. Ця навичка передбачає вміння продукувати ідеї, пропонувати вирішення робочих ситуацій. Роботодавці заохочують ініціативних працівників і сприяють їхньому просуванню кар'єрним маршрутом.
3.Навчання впродовж життя. Ринок праці – динамічний та змінний, що вимагає від людини гнучкості, готовності самостійно вчитися, підвищувати кваліфікацію або навіть перенавчатися, якщо її професія втратить актуальність на ринку праці.
4.Робота в команді. Вміння ефективно комунікувати з людьми, доносити власну думку і сприймати думку інших є цінною навичкою для тих, хто взаємодіє з колегами/партнерами під час виконання завдань.
5.Знання іноземних мов. Дозволяє співпрацювати з роботодавцями з усього світу, відкриває більше освітніх можливостей, підвищує конкурентність.