Попередження підліткової злочинності, дитячого алкоголізму та інших негативних явищ у молодіжному середовищі.

Підлітковий період − один із найважчих періодів розвитку особистості, який характеризується потребою у звільненні з-під контролю і опіки дорослих, протестом проти встановлених правил і порядків, спрямованістю до незалежності, самостійності і утвердженні себе як особистості. В цьому віці у 7 разів збільшується кількість негативних вчинків, і у 40 разів зростає кількість невмотивованих вчинків.
Найкриміногеннішим віковим періодом є 16-17 років − у цьому віці підлітками вчиняється до 62 % злочинів від загальної кількості. Разом з цим, немає певних обмежень чи виключень в залежності від соціального статусу неповнолітніх злочинців − ними стають як безпритульні (без батьківської опіки та постійного місця проживання), вихідці із неблагополучних сімей, так і вихідці із цілком педагогічне та матеріально благополучних сімей.
Повсякчас неповнолітні слабо усвідомлюють, що їх повсякденні вчинки мають правову оцінку, що право, закони супроводжують людину все її життя, щоб уміло і правильно користуватись своїми правами й добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у дитячому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується дітей, вони повинні знати. Тобто те, що є протиправним вчинком чи злочином, яка і з якого віку законодавством встановлюється відповідальність за їх скоєння та в яких випадках відповідальність за дії дітей несуть їх батьки.
Таким чином, правовий нігілізм, низька правова культура, недотримання й порушення законів − ці категорії є домінуючими серед значної кількості неповнолітніх громадян України. Росте число злочинів, які здійснюються підлітками. Також значну кількість становлять адміністративні правопорушення, які не підлягають об'єктивному підрахуванню.
З метою подолання та упередження правопорушень у загальноосвітньому навчальному закладі створені та діють ради профілактики, працюють постійно діючі семінари-практикуми для класних керівників. Систематично проводяться тижні правових знань, “круглі столи” за участю представників органів юстиції, здійснюються виїзні рейди, під час яких читаються лекції, проводяться бесіди з молоддю на правову тематику та організовуються семінари з представниками молодіжних громадських організацій.
Для соціального захисту дітей та їх правового інформування і виховання управліннями юстиції спільно зі службою у справах неповнолітніх, управлінням освіти здійснюються перевірки дотримання в навчальному закладі вимог Закону України “Про освіту”, вивчення стану виховної та профілактичної роботи з неповнолітніми. Працівники органів юстиції спрямовують свою роботу, насамперед, на практичну допомогу педколективу, роз'яснення викладачам питань чинного законодавства стосовно прав та обов'язків неповнолітніх, належного ведення виховної та профілактичної роботи.
Свою позитивну роль в напрямку запобігання дитячій бездоглядності та злочинності серед неповнолітніх відіграють цивільно-правові ігри, такі як “Брейн-ринг”, “Кращий правознавець”, які розраховані на учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Одним із негативних аспектів зростання дитячої бездоглядності та безпритульності є погіршення матеріального благополуччя дорослої частини населення; збільшення кількості безробітних; зневажливе ставлення батьків до виховання дітей; загострення соціальних суперечок між дітьми та батьками тощо. У зв'язку з цим проблема здобування грошей для дітей вулиці є найголовнішою. За статистикою: кожна п'ята дитина заради отримання грошей вчиняє крадіжку та реалізовує крадене.
Однією зі складових правового виховання є профілактична робота щодо попередження бездоглядності, правопорушень, злочинності та інших негативних явищ серед дітей. А це ціла система заходів виховного, правового, соціально-культурного характеру, спільно реалізовуються управліннями юстиції, освіти і науки, культури і мистецтва, взаємодії з засобами масової інформації та громадськістю, МВС України управлінням у справах сім'ї та молоді, міським Центром соціальних служб для молоді..
З метою підвищення рівня правової культури та профілактики правопорушень, злочинності проведено комплекс правоосвітніх заходів, найбільш масштабними та різноплановими з яких є Тижні правових знань.
З метою попередження негативних явищ у підлітковому середовищі, профілактики правопорушень, бездоглядності та безпритульності у дитячому середовищі проведено наради: з питань організації профілактичної роботи щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх та насильства в сім'ї; а також “круглі столи”, де розглядалися питання щодо протидії вживання дітьми алкоголю та наркотичних речовин і профілактики правопорушень серед дітей.
З дітьми, про яких надійшли повідомлення з правоохоронних органів, проводиться змістовна виховна профілактична робота, спрямована на соціальну адаптацію дітей та недопущення їх повернення на злочинний шлях, а саме: обстеження житлово-побутових умов проживання дітей, проведення профілактичних бесід, контроль за зайнятістю дітей.
Завантаженість батьків вирішенням питань матеріального утримання сім’ї, що призводить до скорочення до мінімуму часу для спілкування з дитиною, заняття з нею спільними справами, проведення сімейного дозвілля, а це в свою чергу послуговує віддаленню дітей від батьків, психологічному розриву єдності між ними, що має свої наслідки у погіршенні здоров’я дітей.
Це в свою чергу зумовлює те, що дитина більше піддається впливу позадомашнього оточення (однолітки, друзі, старші товариші), які можуть спонукати дитину до вживання алкоголю та тютюну. Часто підлітки бажають здаватися дорослішими або "бути як усі". Формування негативних звичок також спричиняє агресивна повсюдна реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів. До того ж батьки вважають вживання алкоголю та тютюнопаління соціально допустимими явищами.
Значна частина батьків має недостатні знання щодо шкідливості цих звичок в сім’ях та байдуже ставиться до дозволеності дітям перебувати у задимлених сигаретами приміщеннях. Крім безпосереднього негативного впливу цих факторів на здоров’я дітей, це є чинником раннього призвичаювання дітей до алкогольних напоїв та тютюну. За даними проведеного соціологічного опитування батьків, значна частина дітей дошкільного віку (29,0%) перебуває в приміщеннях, в яких палять дорослі члени родини як у робочі, так і у вихідні дні. У вихідні дні під вплив середовищного паління підпадає значно більше дітей, ніж в будні. Привертає до себе увагу те, що серед дітей, які виховуються в дитячих дошкільних закладах (ДДЗ), більша частка перебуває в приміщеннях, в яких палять, порівняно з дітьми, які виховуються вдома (31,3 та 27, 1%, відповідно). Зважаючи на те, що в першій названій когорті діти значний час знаходяться в ДДЗ, їх перебування вдома в умовах частого впливу середовищного паління свідчить про байдуже ставлення батьків до негативного впливу тютюнового диму на організм дитини та їх необізнаність з цього питання. В ході дослідження виявлено ще одне надзвичайно негативне явище: майже кожна п’ята дитина (18,2%) в умовах сім’ї, в присутності своїх батьків вже до трирічного віку куштувала ті чи інші алкогольні напої, тобто вже мала "алкогольний" досвід.
Деякі батьки (1,5-2,0% батьків) самі пригощають цими напоями своїх дітей та регулярно дають їм випити певну кількість алкогольних напоїв. За їх міркуваннями, це робиться для поліпшення апетиту у дітей. З дорослішанням дітей частка дітей, які отримували алкогольні напої від своїх батьків, збільшується. Вищенаведені факти свідчать, що в умовах сім’ї дітям прищеплюється думка про дозволеність та допустимість вищеназваних звичок, що є одним з чинників залучення їх ще в шкільному віці до вживання алкоголю та тютюнопаління.
Протидією формування негативних звичок може бути формування свідомої позитивної установки на збереження свого здоров’я, формування ставлення до здоров’я як однієї з найзначніших загальнолюдських цінностей. Зважаючи на те що батьки не завжди приділяють цьому увагу та не всі батьки мають достатні знання з цього питання, виховну функцію, спрямовану на формування позитивно свідомого ставлення до свого здоров’я, має взяти на себе школа.
В учнів втрачається інтерес до навчання, погіршується дисципліна, знижується антидевіантний імунітет. Відхилення від морально-етичних, правових, гігієнічних, екологічних, психологічних норм життєдіяльності та життєтворчості особистості вимагає від школи застосування запобіжної системи виховання (превентивне), яке забезпечить реалізацію заходів, спрямованих на попередження і подолання відхилень у поведінці школярів і запобігання розвитку різних форм їх асоціальності, аморальності поведінки: правопорушень, поганих звичок (алкоголізму, наркоманії, тютюнопаління, токсикоманії, статевих порушень та їх наслідків - статевої розпусти, венеричних хвороб та СНІДу). Гуманізація школи несе з собою також ідею захисту дитини. Цю функцію має взяти на себе педагог, який найближче стоїть до дитини, а саме - класний керівник.

Попередження підліткової злочинності, дитячого алкоголізму та інших негативних явищ у молодіжному середовищі - 2.

Кiлькiсть переглядiв: 719